fredag 13 juli 2012

Suddiga vardagspixlar


Ber om ursäkt för suddig kvällsbild. Jag var så uppslukad av grävandet att det hann bli mörkt innan jag kom på att plocka fram kameran. Jag är långt ifrån klar men ni kanske i alla fall kan urskilja att två träd har kommit på plats framför entrén. Och som jag har letat efter dessa träd. Vi ville ha en hög stam, liten krona och snygga blad. Klotkörsbär eller klotrobina skulle jag gärna ha men de trivs tyvärr inte så bra här uppe i zon 5. Men idag på bästa Smultronstället så hittade jag uppstammad Aronia som funkar ända upp i zon 7, med rätt höjd på stammen, liten krona (som funkar fint att beskära om den skulle bli för stor) och som översållas av vitrosa blommor på försommaren och som dessutom får härligt sprakande höstfärger. Inte så dumt att mötas av när man kommer hem en ruggig höstdag.  Och lite belysning i dem till vintern, åh det kommer att bli perfekt! Även i rabatterna ska det så klart komma belysning så att vi får den där härliga utlandskänslan. Can't wait!


Enda bilden jag knäppte i dagsljus.  Här görs plats för höstsilverax 'Pink Spike' med Jättetåtel 'Transparent' i bakgrunden och härligt limegröna Berberis 'Golden Rocket' i framkant. Lovar att återkomma med komplett växtlista i ett annat inlägg.

Och stort tack till bästa mamma för ovärderlig grävhjälp! Du är bäst!

Vinnarna i tävlingen tillsammans med Nordic Design Collective är nu utsedda och vi säger stort grattis till Marianne (som vinner armbandet), Linda Holmlund (som vinner brickan) och Mari (som vinner illustrationen). Ett mail dyker upp i era inboxar inom kort! 

Translation: New flowerbeds in the making!

9 kommentarer:

  1. Så mycket fint. Förstår att du blir uppslukad. Gillar verkligen träden. Hade själv valt precis dem. Ha en strålande fin grävdag!

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Mia

    SvaraRadera
  3. Åh, ert hus är ju så himla fint! Kram

    SvaraRadera
  4. Förstår att du svävar på moln just nu :)
    Bra att du tipsade om aronia, jag letar själv som bäst efter ett par klotträd och grannen har vanlig aronia, så jag vet att den trivs här.
    Ni har verkligen otroligt fint hemma!!
    Trevlig helg!
    Ann-Christine

    SvaraRadera
  5. det gör helt enkelt inget mindre än fantastiskt! och hur de blir vackert med blommor och växter! annars måste vara en dröm :-) ha en härlig helg och tack för att titta!

    SvaraRadera
  6. Hej, så himla fint det blir. När jag var till Umeå och hälsade på min syster så åkte vi till Smultronstället. Vilket vackert ställe!

    Maria i Luleå

    SvaraRadera
  7. Oj vad roligt , en riktig entusiast! Det blir så fint!

    SvaraRadera
  8. Så fint!!! N är så duktiga och ger verkligen inspiration, TACK!! Hade varit tecken för svar på några frågor/funderingar jag har. Hur bred, lång är er farstukvist? Vilken höjd har ni på staketet på farstukvisten? Hur bred år er veranda (fr husvägg till staket)? Vilken lutning är taket ovan verandan? Ska själva bygga veranda och tak och jag vet inte hur bred vi skall ha verandan.
    Hade vrit så tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Caroline västkusten)

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Vilken härlig blogg! Vi ska måla om huset i sommar och jag letar inspiration till ett vitt hus och hittade hit. Vet du färgnummer på er vita färg? Du får gärna skriva det här så kollar jag snart in igen :-)
    MVH Anna

    SvaraRadera

Annonser: