måndag 16 april 2012

DIY tillsammans med barnen

Foto: Deas & Mia

Här kommer en liten fortsättning på mitt måla-porlins-inlägg eftersom jag inte hann få OK från Deas & Mia innan gårdagens inlägg publicerades. För mig är det självklart att be om lov innan jag lägger upp någon annans bilder på min blogg men tyvärr är det inte lika självklart för alla. Det innebär en viss tröghet i mitt bloggflöde att invänta svar vilket gör att många andra bloggar som inte ber om lov hinner före. Som t ex det urfina hemmet i senaste numret av Elle Interör som jag jättegärna skulle ha velat visa er och som spridits som en löpeld i bloggvärlden men där upphovsrätt åberopats och bilderna får plockas bort. Läs mer om den historien här. Nog om detta. Tillbaka till de urcharmiga streckgubbsmuggarna målade av Lines son. Mitt mammahjärta smälter och jag ska genast köpa hem färg och låta min lilla T skapa. 

Foto: Deas & Mia

Barnteckningar råder det ingen brist på här hemma och de mest aktuella hänger på vajrar i köket och lekrummet och byts ut allt eftersom nya verk skapas. Ett urval sparas sedan i en låda (och en hel del slängs, lika jobbigt varje gång...) men efter att ha sett Lines fina bild blev jag peppad att ta tag i mina planer att rama in ett par alster. Line har också förevigat sin sons streckgubbar på kuddar - mycket fint! Ett annat sätt att föreviga barnens teckningar är att göra en egen tapet av dem titta t ex så fina Fine Little Days blev. 

Foto: Deas & Mia

Med lite textilfärg kan man göra mycket skoj. Kan ni gissa hur Line och barnen gjort denna kudde?



Jo med en veckad torulle! Så genialiskt enkelt!


Foto: Deas & Mia

Och ett sista tips från Deas & Mia: limma ihop små trägrenar till fina hjärtformade grytunderlägg. En pepparksform modell stor hjälper att hitta formen. 

Nej nu drar jag och lilla T iväg på en ridtur i det fina vädret för äntligen är solen tillbaka!

Translation: Easy DIY to do with your kids. Paint on porcelain, frame their artwork, stamp on textile with a heart shaped toilet paper roll and make a trivet by gluing branches together. All these ideas come from the blog Deas & Mia

4 kommentarer:

  1. Ja upphovsrätten är det en hel del som inte verkar ha koll på, eller så struntar de i det.., Jag vet inte. Men den här gången blev det ju uppmärksammat om inte annat... ;)

    Urgulligt med barnens små verk!
    En fin måndag och en härlig ridtur!
    kram

    SvaraRadera
  2. Coolt toarullshjärta!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Om du vill ha ett tips på hur du kan föreviga dina barns teckningar ska du läsa vidare, såhär gjorde min mamma:

    Jag hade olika faser där jag målade ränder, cirklar etc och då samlade mamma mina verk och satte upp dem på väggen och tog foton. Några större teckningar eller mer "speciella" tog hon ensamkort på. Jag fick även vara med och posera på vissa, och stolt var jag.
    Sen kastade hon teckningarna eftersom de fanns på foto nu och idag kan jag bläddra i album och se vad och hur jag målade som liten. Roligt minne!

    SvaraRadera
  4. Det mesta är supernajsigt som de gör!
    Må så gott!
    Kram Malin

    SvaraRadera

Annonser: