måndag 18 maj 2009

Prunus maakii


Jag har varit på jakt efter ett medelstort träd att sätta bakom garaget och hade satt upp ett par kriterier; jag ville att det skulle vara vackert även vintertid, att det inte skulle bli för stort och att det inte skulle vara alltför vanligt. Att det sedan ska överleva i zon 5/6 har begränsat urvalet en del... Men nu tror jag att jag har hittat vad jag ska ha, en 'Prunus Maakii' även kallad gulbarkig hägg/näverhägg/kopparhägg. Trädet är tåligt upp till zon 7, blir 4-7 meter högt, har en underbart vacker kopparfärgad bark som gör sig otroligt bra mot snön på vintern och på våren blommar den med rosavita blommor! 

6 kommentarer:

  1. Hihi det är inget speciellt ställe jag skall sätta mina bokstäver på. Fint träd du har valt, blir säkert kanon.

    Kram Anne

    SvaraRadera
  2. Viktoria18 maj, 2009

    Det var super fint!

    SvaraRadera
  3. Gud så snygg bark!

    Försöker precis övertala min man att jag ska få ha kvar stammarna på de 20-30 m höga tallarna som vi ska ta ner, för att sedan såga dem i hanterbara längder till att kanta trädgårdland mm med.

    Han stönar mest när jag talar om det.

    SvaraRadera
  4. Har aldrig sett tidigare!! Häftigt! Kram Anna

    SvaraRadera
  5. det kommer nog bli alldeles utmärkt det där!:)

    Ja det stämmer så bra så, det var notvarpsbron. Han kan vara riktigt romantiskt ibland, det är viktigt i vardagen, det spontana är så mycket mer mysigt än det planerade.

    Tyckte visst det var fina bilder :)

    SvaraRadera
  6. Hallå, vad kul att du hittade min blogg. Det känns som om vi också nyss har startat eftersom vi har fått koncentrera oss på att få ordning på jord och fyllnadsmassor. Det är egentligen i år som vi bygger rabatter. Superkul och jag borde egentligen lägga all min semester nu.

    Jag kommer att dokumentera det befintliga stenpartiet och det kommande för att se hur växterna växlar utseende och om de matchar ihop. I år rensade jag i våra "dagisrabatter" och flyttade en hel del till stenpartiet och jag går där varje dag och ser hur det växer.

    Om du bor i zon 5-6 kanske du har nytta av tipset med godisburkar. Ivrig som jag är på att få upp pionerna använde jag godisburkar som "minidrivhus". Det funkade jättebra och pionerna växte upp snabbt som sjutton.

    Det ska bli kul att följa utvecklingen med ert drömhus!

    /Marit

    SvaraRadera

Annonser: