måndag 26 april 2010

Hasselfors Garden



Bjuder idag på några inspirationsbilder från Hasslfors Garden. Ett projekt jag har sett fram emot länge är att anlägga en köksträdgård, i den vill jag ha upphöjda svartmålade odlingsbäddar och jag fastnade för de snygga hörnen hos de från Hasselfors men de finns bara i pallkragestorlek och jag vill ha större bäddar så J ska få snickra ihop dem åt mig. Men vad ska vi bygga av? Tryckimpregnerat vill man ju inte ha i en köksträdgård, är det värmebehandlat trä som gäller eller har ni några andra tips?

Just nu pågår en tävling här på It's a house i samarbete med ELKO, klicka här för att komma till tävlingen.

10 kommentarer:

  1. Verkligen inspirerande bilder! Vet tyvärr inte vad som gäller för plankorna till pallkragarna men berätta gärna vad du kommer fram till - vill också snickra ihop sådana!

    Kramar från
    Sally och jag

    SvaraRadera
  2. Vi har anvät tryckat till jordgubbspyramiden vi byggde förra året....klädde den med någon slags tjockare papp invändigt. Dels för att virket ska hålla längre och säkert också för att skydda jorden från ev. kemikalier som finns i det tryckade virket...På ritningen som vi hittade var det just tryckat som skulle användas till bygget... men hojta till om du hittar nån bättre lösning! :-)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vi har också byggt svarta odlingslådor.
    Byggde dem av vanligt otryckat virke då jag inte ville riskera att ngt gift sipprade ut i odlingarna.
    Sedan målade jag utvändigt med svart lackbets eller vad det hette, det finns ju även "Falu svart".
    Invändigt är de obehandlade, jag tänkte att de får stå så länge de står, sedan bygger vi nya :-)
    Men jag har även hört att man ska kunna impregnera insidan med vanlig matolja, så har de gjort på odlingslådorna på dagis!
    Kolla här på mina lådor:
    http://chevroleva.blogg.se/2007/september/odlingslador.html
    och
    http://chevroleva.blogg.se/2009/june/bildbevis.html

    SvaraRadera
  4. Åh så inspirerande! =)
    Jag verkligen längtar till vi ska få fölytta in i vårt hus så jag får en liten grön plätt att vårda. Så härligt det ska bli att få utlopp för gröna fingrar som kliar...
    Visa gärna fler bilder när du sätter igång dina trädgårdsprojekt =)
    Ha det gott! /Emelie

    SvaraRadera
  5. Jag tror också att man kan använda vanligt otryckt och olja in på insidan. De håller nog ganska länge ändå. Annars tror jag att det finns en särskild sorts "värmeinpregnering" där man hettar upp trät och därigenom uppnår någon sorts skydd utan kemikalier.
    Jag tror inte att du ska vara så ledsen över att Hasselfors kragar är för små. Dels är de ganska dyra (600 kr) och dels syns ju inte de snygga hörnen så mycket om du ändå ska ha dem svartmålade/betsade!
    Själv bor jag i Malmö och har redan sått vissa grödor i mina (målade bygg-) pallkragar. Härligt!
    Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, tryckimpregnerat vill man ju inte ha där man ska äta saker... (krom, arsenik och koppar!)
    Så antingen värmebehandlat eller leta efter tätvuxet kärnvirke hos en såg, det är ju naturligt impregnerat iom det höga halten av kåda, tunga tunga brädor =) Sågen brukar sortera ut detta virke för tillverkarna vill ju inte använda det virket i fönster mm nu för tiden eftersom kådan klibbar i maskinerna. (vissa sågar köper redan sorterat så här på annat ställe då!)

    Men du vet ju sånna grå vallstugor i fjällen, helt obehandlade har dom stått i 100 år!

    SvaraRadera
  7. Mina egensnickrade odlingslådor är inne på sitt 15:e år. Rejäla dimensioner, gärna kärnvirke. Ingen olja någonstans. De är mycket snyggt och naturligt grå. Tänk gärna lite högre än vad som är brukligt, så att du får en djup mylla att odla i. Däremot gjorde jag misstaget att göra mina första lådor för breda så att det var svårt att komma åt att gallra och rensa utan att arbeta i en obekväm ställning. Känn efter vad som verkar rimligt innan du bestämmer mått. Hellre en extra låda än ont i ryggen. Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Åh, nu måste jag passa på att fråga när så många som odlar i pallkrage har svarat...vad har ni runt om? Alltså utanför kragarna? Jag hade tänkt lägga singel, men funderar på om det blir fult snabbt, man dräller ju så mycket gödsel och jord och allt möjligt när man håller på? Och är det hälften jord i singeln så lär det ju bli väldigt mycket ogräs. Men vanligt gräs runt känns också opraktiskt, svårt att komma till med gräsklipparen tänker jag. Hur har ni gjort?

    /nyfikna Frida

    SvaraRadera
  9. Men oj vad jag vill ha lådor/pallkragar att odla i. Är så sugen på att köpa växter o buskar o rosor... men men, hur ska man ha råd med allt. haha.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram lina

    SvaraRadera
  10. Frida:
    Jag har sett att folk har lagt såna fyrkantiga små gatstenar direkt mot pallkragar/sandlådor/kanter mm och har gräs utanför. Då kan du gå mot kanten med gräsklipparen och den kommer åt att klippa allt gräs.

    /Maria

    SvaraRadera

Annonser: